Bișnițarii agricoli, platforma BioDirect și Colectorul

Bișnițarii agricoli, platforma BioDirect și Colectorul

Înainte să felicit pe studenții români pentru inițiativă trebuie să precizez că acest articol nu este o concurență la adresa platformei BioDirect, este doar o analiză a acestei platforme BioDirect și în partea a 2 a se regăsește prezentată SOLUȚIA pe care o recomand ca metodă de eliminare bișnițari ( intermediari ) agricoli și revoluționarea sistemului de DESFACERE a produselor agricole ( legume, fructe, etc. ).

Felicitări acestor studenți pentru inițiativă, doar pentru inițiativă, doar pentru faptul CĂ doresc să realizeze ceva, pentru faptul că doresc să realizeze plus valoare la sistemul agricol românesc, sistem agricol care, teoretic, este capabil să hrănească 80 milioane de oameni și care, practic, importă 70% din hrana celor aproximativ  20 milioane români.

Legat de platforma BioDirect :

Ø  NU se elimină intermediarii, bișnițarii! Mă mir ( și aici sunt ca un părinte care ceartă copiii ) cum de niște studenți cu cunoștințe în mediul online NU au conștientizat faptul că în mediul online ( pe internet ) se realizează MAI MULTE FALSURI și ILICITURI decât în mediul offline. Un certificat de producător poate fi falsificat printr-o scanare și editare în powerpoint foarte repede,

Ø  NU se elimină marea problemă a producătorilor MICI și MIJLOCII. Această platformă ar funcționa foarte bine pentru MARII producători agricoli, însă marile dificultăți de desfacere ( colectare, livrare, vânzare, etc. ) le întâmpină MICII producători. Un producător agricol NU își permite ( și nici nu posedă cunoștințele necesare în domeniul IT ) utilizarea unei platforme online pentru livrarea producției sale, la fel cum nu își permite să realizeze ESTIMĂRI, PLANIFICĂRI, ETC. Cei care au dat măcar o dată în viață cu sapa știu despre ce vorbesc chiar dacă și eu îmi doresc să avem doar ingineri în România și să avem o economie prosperă,

Ø  NU se elimină problema mărfurilor nevândute. Dacă ( conform politicii acestei platforme BioDirect ) nu se strâng destui clienți, livrarea NU va mai avea loc, ce fac micii agricultori în astfel de situații? Agricultorii nu au cultura și pregătirea necesară unor negocieri contra-timp, livrărilor de tip ultima secundă, calcului de preț astfel încât să acopere și astfel de pierderi, etc. Pe scut :cui vând dacă nu se strâng destui clienți, astfel încât să nu riște alterarea produselor?!

Sesizând aceste chestiuni în prezentarea platformei BioDirect de către Lucian Stroie, unul dintre fondatorii acestei platforme, ( conform datelor furnizate de către Roxana Bucată de la totb.ro ) am decis să realizez o scurtă analiză pe care am prezentat-o mai sus și să ofer și eu o SOLUȚIE pentru agricultura României și pentru rezolvarea acestor probleme care persistă de mai bine de 20 de ani.

Plecând de la analiza problemelor ( lipsa centrelor de colectare și depozitare, lipsa centrelor de desfacere-livrare, lipsa unui cadru legal și competitiv pentru toți producătorii, imposibilitatea micilor producători de a interacționa cu unele platforme/softuri, etc. ) am generat o schemă ( strategie de dezvoltare durabilă mulată pe profilul producătorului român ) pe care o prezint sub formă de recomandare :

·         Implementarea unui sistem ( colectare – depozitare – estimare pret – livrare ) care funcționează în altă industrie și generează performanțe. Acest sistem delimitează toate aceste operațiuni ( activități ) astfel : colectare și depozitarea realizate de către COLECTOR. Estimarea ( în baza certificatelor de producător și analizei produselor, volumui de producție, etc.  ) prețului realizată de către COLECTOR împreună cu producătorul ( preț minim – preț maxim ). Vânzare realizată de către alt departament din cadrul COLECTOR. Livrarea realizată de către alt departament din cadrul colector.

Concret schema este următoarea : Producător – Colector – Consumator

PRODUCĂTOR-ul are următoarele atribuții : producție și comunicare către COLECTOR ( sub formă de estimări tipice ) a suprafeței cultivate, volumului producției, perioada de colectare, calitatea produselor, etc.

COLECTOR-ul are următoarele atribuții :

Ø  Recepția informațiilor de la producătorii locali și introducerea datelor în sistem,

Ø  Evaluarea și estimarea volumului de recepție – livrare,

Ø  CTC-ul ( evaluarea calitativă și cantitavă a produselor ),

Ø  Realizarea graficului de recepție și depozitare,

Ø  Realizarea graficului de vânzare – livrare,

Ø  Încasare,

Ø  Plată către producătorii afiliați.

Cine este PRODUCĂTOR-ul? Producătorul este format din acei producători LOCALI din categoria MICI și MIJLOCII!

Cine este COLECTOR-ul? Colectorul este o institușie a Statului Româna și/sau privată care are ca obiect de activitate toate operațiunile prezentate mai sus sub formă de atribuții.

Colectorul mai are ca și atribuții LEGALE ( impuse prin lege ) :

Ø  Realizarea unui cadru competitiv și egal pentru toți producătorii LOCALI ( sat/comună/județ ),

Ø  Prezentarea periodică a rapoartelor de activitate și estimare atât către publicul larg prin intermediul unei platforme online ( de exemplu BioDirect ) dar și către Ministerul agriculturii și altor instituții subordonate,

Ø  Etc.

Cum este format COLECTOR-ul? Colector este format din mai multe DEPARTAMENTE într-o formă de activitate denumită sistem de Aprovizionare-Livrare tip DISTRIBUITOR/FURNIZOR :

Ø  Departamentul care se ocupă de analiza STATISTICĂ a producătorilor, pieței, volumului de producție, volumului comenzilor și livrărilor, etc.,

Ø  Departamentul care se ocupă STRICT de aprovizionare ( colectare, depozitare ),

Ø  Departamentul care se ocupă STRICT de analiză calitativă și cantitativă,

Ø  Departamentul care se ocupă STRICT de recepția comenzilor în sistem ( soft, platformă, etc. ),

Ø  Departamentul care se ocupă STRICT de livrarea comenzilor,

Ø  Departamentul care se ocupă STRICT de încasări/plăți,

Ø  Departamentul care se ocupă STRICT de buna desfășurare activității celorlalte departamente,

Ø  Departamentul care se ocupă STRICT de conducere ( staff, management, etc. ) și comunicare cu departamentele de Stat și publicul larg.

Pe scurt, ceea ce lipsește de fapt în multe segmente din economia românească, vorbim despre ORGANIZARE!

Organizarea și planificarea SUNT SECRETUL SUCCESULUI oricărei companii private, oricărui segment de industrie din marile economii ale lumii, etc.

Marea problemă a multor segmente de industrie este LIPSA COMUNICĂRII. Din acest motiv recomand APROPIEREA celor care funcționează în sistem, astfel încât să existe comunicare.

Foarte mulți manageri din IT ( de exemplu ) NU înțelegeau și NU știau ce se întâmplă în piață ( în teritoriu, în regiune ). Din acest motiv foarte mulți au luat decizii greșite ( din slaba informare din teritoriu ) și foarte multe companii de IT au ajuns la faliment.

Astfel, realizarea unui COLECTOR în regiune ( sat/comună/județ ) elimină LIPSA de COMUNICARE și oferă posibilitatea de a se elimina DIFICULTĂȚILE tipice.

Un COLECTOR poate gestiona din teritoriu ( aproape și alături de producători/agricultori ) MULT MAI BINE DECÂT dintr-un birou din București sau din fața unui calculator conectat la internet.

Avantajele acestei soluții ( schemă de organizare ) sunt :

Ø  Gestionarea performantă a tututor fondurilor ( fonduri europene, subvenții de stat, etc. ) prin modul de afiliere a fiecărui producător la câte un colector. NU ești afiliat nu poți aplica pentru nici un fel de fond. Astfel se elimină orice risc de fals, evaziune, etc.

Ø  Posibilitatea de realizare branduri. Un astfel de exemplu este prezentat și în proiectul CCR ( centru comercial rural ), exemplu care este pus în practică în sudul Italiei de către marile supermarketuri ( supermarketul etichetează/branduiește produsele micilor producători locali, ulterior le comercializează în propriile magazine de desfacere ),

Ø  Eficientizarea agriculturii și realizarea de profit indiferent de nivelul producției ( monetizarea micilor agricultori ),

Ø  Scăderea șomajului în mediul rural prin realizarea de locuri de muncă în centrele COLECTOR ( plata tuturor celor din centrele COLECTOR fiind suportată integral de către fiecare centru prin cumul de procente atât de la producători cât și de la cumpărători ),

Ø  Dezvoltare rurală la nivel european ( prin realizarea unor astfel de sisteme se realizează o creștere puternică a nivelului de gândire, nivelului de realizare venit, etc. ),

Ø  Creșterea procentului de aplicare fonduri structurale ( un astfel de sistem poate oferi pe lângă un control eficient al tuturor activităților de producție/livrare și o creștere de încredere a micilor producători în fondurile structurale pentru o dezvoltare durabilă ),

Ø  Etc.

Prin implementarea acestei soluții Statul român câștigă în 2 moduri :

–          Creșterea economiei ( a agriculturii, a circulației banilor, scăderea importurilor și creșterea exporturilor, etc. ),

–          Scăderea somajului, deci creșterea bugetului de stat, creștere care poate fi folosită în educație și sănătate.

Tot ce trebuie să facă Statul român pentru aceste 2 mari avantaje este să realizeze PRIN LEGE un cadru competitiv și egal.

Ești d-acord cu propunerea mea sau ai alte idei/propuneri/recomandări?

Daca ti-a placut si ti-a fost de ajutor acest articol, te rog distribuie mai departe...

Twitter Facebook

Lasati un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *