Cum sa nu faci infarct in afaceri

Cum sa nu faci infarct in afaceri

Pe acest blog de afaceri la sectiunea „Om vanzari” am prezentat multe secrete din vanzari sub forma de povestioare.

Astazi voi divulga alt secret al afacerilor sub forma de povestioara, o poveste din cariera mea.

Acum 7-8 ani cand eram pioner in afaceri era sa fac „infarct”.

Pe atunci colaboram cu unul dintre cei mai mari furnizori de IT din Romania : ProCA.

Managerul de la respectivul furnizor era un tip care nu prea se regasea in tiparul managerului in sacou si servieta, insa care mi-a oferit o lectie de afaceri, un secret al afacerilor.

Compania la care prestam pe atunci era la un nivel destul de mic, insa implementam solutii si strategii de dezvoltare pentru a ne ridica la un nivel de business pe care il doream.

Cum se intampla mereu in colaborari, ai 1-2 persoane care se ocupa de distributie pe zona ta, deci foarte rar se intampla sa discuti direct cu managerul furnizor.

Se apropia campania „Euro 200”, campanie care iti asigura intr-o perioada de 1-2 luni de zile un rulaj destul de mare, daca aplicai o strategie bine definita si investeai in marketing.

Compania la care prestam nu era inca pregatita pentru asemenea nivel : marketing, stocuri, etc.

Suna telefonul fix. Merg si raspund:

Alo?!

–       Ciprian?

Da!

–       Ce faci?

Munciesc.

–       Ce muncesti tu daca comenzi la mine nu prea ai?!

Pai, ma pregatesc de Euro 200 si …

–       Deci te bagi la Euro 200?

Da!

–       Cam cat estimezi sa vinzi ?

Pai….

–       Un 50 de calculatoare complete le poti vinde?

Pai….

–       Bine, ne auzim maine.

Si a inchis. Nu am stiut cu cine am vorbit. Am banuit ca era un furnizor, dar putea fi si o greseala, sau o gluma facuta de un coleg sau un prieten.

Cum nu stiam cu cine discut clar NU imi permitea „atitududinea de leader” sa zic NU ( nu, nu pot vinde ) asa ca m-am comportat ca si cum EU POT!

A 2 a zi pe la pranz in fata magazinului se opresc 2 camioane mari de la TCE ( curier ).

Intra tipul care de obicei ne livra noua marfa ( 2-3 calculatoare ) si spune sec :

–       Hai! Ai 2 camioane de calculatoare, vreo 100!

Sa fac infarct! Eu NU am comandat 100 de calculatoare!  Ce vor spune patronii mei? Si ei o sa faca infarct! Noi ( compania ) nu putem avea un asemenea stoc de marfa, este „prea mult pentru noi”!

Jesus!

A iesit in firma o stare generala de panica, nimeni nu stia ce se intampla, toata lumea tragea de cutii din camioane si descarca punand o multime de intrebari, intrebari la care doar eu trebuia sa raspund.

Dupa ce ne-am calmat si am descarcat toata marfa, ne-am uitat pe AWB sa vedem cine e furnizorul ca sa nu ne mai punem zeci de intrebari : cine, cum, etc.

Am vazut cine este furnizorul insa nu stiam cine a emis comanda.

Am sunat la furnizor si ni s-a comunicat ca d-ul „Falcutescu” ( managerul ) a livrat 50 de calculatoare.

Cand a fost intrebat „de ce?” a oferit un raspuns scurt ( un secret al afacerilor ) :  ca sa vinzi…trebuie sa ai CE!”.

Este si logic d-altfel : cum sa vinzi cand NU ai ce?

Normal, a incercat doar sa ne motiveze, sa ne verifice capacitatile, si oricum din toata comanda ce ramanea nevandut se returna la furnizor.

Deci in loc sa ne panicam trebuia doar sa ne bucuram de „suportul financiar” oferit de furnizor si sa vindem.

Si astfel am invatat o lectie, un secret al afacerilor : ca sa vinzi trebuie sa ai CE!

 

Daca ti-a placut si ti-a fost de ajutor acest articol, te rog distribuie mai departe...

Twitter Facebook

2 Responses to “ “Cum sa nu faci infarct in afaceri”

  1. Alex Baran spune:

    🙂 Buna lectia. As adauga ca trebuie sa ai si „cu ce”, nu doar „ce”. Daca nu ai personal competent, iti prinde marfa „panza de paianjen”

    • Păi 🙂 sunt mai direct așa de felul meu așa că o să îți zic direct : personalul CINE îl angajează? 🙂 Eu nu îmi putea acuza fosta echipă de lipsă de profesionalism în condițiile în care eu i-am selectat :). Search-ingul, motivarea, renumerațiile și organizarea personalului ține strict de MANAGER, right? :).

      Oricum, sunt multe motive pt acea pânză de paianjen : situația financiară globală, segmentul de piață selectat greșit, tarifarea necorespunzătoare, lipsa reclamei, produse de slabă calitate, etc. Lista poate continua 🙂 important e să reținem ideea de bază : SĂ FACEM ( nu doar să avem ce vinde sau cum sau ce, deoarece toate astea înseamnă SĂ facem ). Succese!

Lasati un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *